2011. május 19., csütörtök

Madárlátta

Rájöttem, hogy élvezem azokat a helyzeteket, amikor nem tervezem meg előre, hogy mit fogok aznap sütni, hanem a hűtő átkutatása adja az alapot. Ez főleg akkor a legjobb, amikor az első hozzávaló felderítése után megnézem a receptet és a többi hozzávaló is rendelkezésre áll. Nos, így jártam múltkor és megsütöttem életem első tepertős pogácsáját. 

Leveles tepertős pogácsa 

Hozzávalók: 
  • 70 dkg liszt 
  • 40 dkg darált tepertő 
  • 4 dkg élesztő 
  • 1,5 dl tej 
  • 2,5 dl tejföl 
  • 1 evőkanál ecet 
  • 3 db tojás 
  • 1 evőkanál cukor 
  • 1 csapott evőkanál só 
A darált tepertőt összedolgozzuk 20 dkg liszttel és 1 evőkanál ecettel, téglalap alakúra formázzuk és hideg helyre tesszük. Amíg ez pihen, langyos cukros tejben felfuttatjuk az élesztőt, majd a maradék 50 dkg liszthez adjuk a többi hozzávalóval együtt. Úgy dagasztjuk, mint a rétestésztát, majd egy órát pihentetjük. A pihentetés után téglalap formára nyújtjuk és közepére helyezzük a tepertős tésztát, majd csomagoljuk, vagyis hajtogatjuk. A hajtogatást én balról-jobbról, alulról-felülről végeztem, mindig ebben a sorrendben, összesen háromszor és minden egyes hajtogatás között fél órát hagytam a tésztát pihenni. Az utolsó hajtogatást követően ujjnyi vastagra nyújtottam és a tetejét egy éles késsel berácsoztam, majd kis pogácsákat szaggatam. Sütőpapírral bélelt tepsire, egymástól kellő távolságra csücsülve, tojással megkenve vártak vagy 15 percet a pogik a sütés előtt. (180 foj, addig amíg szép piros nem lesz) 

A recept a Vasi, zalai parasztételek című könyvből való.

Nincsenek megjegyzések: