2011. január 13., csütörtök

"Itt a farsang...

....áll a bál, keringőzik a kanál, csárdást jár a habverő, bokázik a máktörő...." 

Bizony, bizony, január 6-tól, azaz Vízkereszttől egészen Hamvazószerdáig van okunk a mulatságra, hiszen ez a farsang időszaka. Ez nálunk egyet jelent a szalagos farsangi fánkkal. Emlékszem kiskoromban mindig rettegtem a maszkáktól, mert hangosak és ijesztőek voltak és ahova csak betértek, fánkot követeltek, amit  fakanálra húztak fel, úgy szállították. Aztán amikor elértem abba a korba, hogy én is beöltözhettem, már sokkal jobban élveztem a dolgokat és persze a fánklopás is tetszett. 
A minap egyik vizsga után felhívtam a mamát: 
-Szia mama, lehet egy kérdésem? 
-Hát persze kislányom, mondjad! 
-Hogyan kell fánkot sütni? 
Igen, távoktatásban részesültem, majd nekiláttam a cseppet sem egyszerű és rövid ideig tartó munkának. De az eredmény megérte. Életem első fánktésztája csodálatosan megkelt és a kisült tészta egy kis baracklekvárral pedig nagyon remek volt. 


Farsangi fánk 

Hozzávalók:
  • 60 dkg liszt 
  • 15 dkg margarin 
  • 3 db tojás sárgája 
  • csipet só 
  • 3 evőkanál cukor 
  • 4 dl tej 
  • 5 dkg élesztő 
  • 2 evőkanál rum 
A tejet a cukorral együtt meglangyosítom és belemorzsolom az élesztőt, majd hagyom felfutni (10 perc minimum). Kimérem a lisztet, hozzáadom a sót és a tojások sárgáját. A margarint pedig egy külön tálban felolvasztom (lehet olajjal is készíteni, abban az esetben 1 dl-t használjunk). A felfuttatott élesztőt és a tejet a kimért hozzávalókhoz öntöm, majd elkezdem kidolgozni, rövid idő után hozzáöntöm a margarint, majd folytatom a kidolgozást, végül a rum következik. Ügyeljünk arra, hogy a tésztánkat jól dolgozzuk ki, nagyon puhának kell lennie, nem olyannak, mint egy hagyományos kelt tésztának. Fontos még a meleg helyiség is, nem szabad a tésztának megfáznia. A kidolgozás kb. 35-45 perces művelet. Ezután letakarva egy órát pihentetjük, majd kezünkkel egyenletesre nyújtjuk. "Nem szabad sodrófát használni, mert azt a fánktészta nem szereti." /mama/ Kerek kiszúróformával pogácsákat szaggatunk, majd letakarva ismét fél órát pihentetjük. Felforrósított olajban azzal a felével, ami pihentetéskor felül volt kezdjük a sütést fedő alatt. Vigyázzunk, mert hamar megéghet a tészta. A másik oldalát már fedő nélkül sütjük pirosra. Porcukorral meghintve, lekvárral kínáljuk. 



5 megjegyzés:

Bianka írta...

Mennyeien néz ki

Névtelen írta...

Kedves Katicamanó!
Szeretnék nem publikusan kérdezni Tőled valamit, de sehol sem találom a blogodban az email-címed.
Lehetséges, hogy megoszd velünk?
Vagy küld el az enyémre:
kantorszszilvia@gmail.com
http://kaszilva.blogspot.com

Köszi szépen: Szilvi

katicamanó írta...

Bianka, köszönöm szépen, hát még az ízük milyen mennyei volt =)

Szilvi, eddig nem is jutott eszembe, hogy ilyen elérhetőséget megadjak, de mostantól e-mailben, aki szeretne itt tud elérni: katicamanosutodeje@freemail.hu

Liza írta...

Nagyon szépek a fánkok, én is hasonlóan készítem!

katicamanó írta...

Köszönöm Liza, hát igen, a családi fánkreceptek nem sokban különböznek. Miért is változtatnánk azon, ami jól bevált?! =)