2010. november 13., szombat

Aranyos szombat

Már egy ideje tervezem, hogy elkészítem életem első aranygaluskáját. Na ennek ma eljött az ideje. MInthogy imádom a diós sütiket, az nem volt kérdés, hogy ízleni fog-e vagy sem. Inkább attól tartottam, hogy a kis gombócok esetleg nem válnak el olyan szépen egymástól, ahogy kellene, vagy túlsül és egyéb katasztrófák. Minden előbb felsorolt bakitól mentes lett a dolog. Nagyon finom aranygaluskát ettem ebédre. Tegyetek ti is így az ehhez hasonló meleg őszi napokon.  

Aranygaluska vaníliasodóval 

Hozzávalók:
-a tésztához: 
  • 50 dkg liszt 
  • 10 dkg porcukor 
  • csipet só 
  • 2 db tojás sárgája
  • 10 dkg olvasztott vaj 
  • 3 dkg élesztő
  • 2 dl tej
  • csipet cukor 
  • 20 dkg darált dió + 10 dkg kristálycukor
  • + 15 dkg olvasztott vaj 
-a vaníliasodóhoz: 
  • 2 db tojás sárgája 
  • 3 evőkanál cukor
  • 2 evőkanál étkezési keményítő 
  • 4 dl tej 
  • 1 csomag vaníliás cukor vagy 1 rúd vanília kikapart belseje 
A csipet cukrot feloldjuk a langyos tejben, majd az élesztőt is hozzámorzsoljuk és felfuttatjuk. Közben a lisztet, a porcukrot, a 10 dkg olvasztott vajat, a tojások sárgáját és a csipet sót elkeverjük, majd az élesztőt hozzáadva puha tésztát dagasztunk belőle. Letakarva egy órát pihentetjük, majd deszkán ujjnyi vastagra nyújtjuk és egy kisebb szaggatóval kis pogácsákat szaggatunk. Ezeket megmártjuk a 15 dkg olvasztott vajban és szép sorban elhelyezzük egy tortaformában. Egy réteg tésztára kerül egy réteg cukrozott darált dió. Nekem ebből a mennyiségből három réteg tészta lett, jó sok dióval.  A sütési idő kb. háromnegyed óra 175 fokon.

A sodóhoz a tejet felteszem melegíteni, majd a tojások sárgáját a cukrokat és a keményítőt kikeverem, hozzáadok egy kevés tejet és ezt öntöm a forró tejhez. Kb. 5 percig főzöm, figyelve arra hogy az alja oda ne kapjon. Aki sűrűbben szereti, készítheti kevesebb tejjel, vagy a mennyiség megtartása végett tojással és cukorral, keményítővel. 


2 megjegyzés:

Bianka írta...

Nagyon szeretem, de még sosem készítettem :)
Guszta

katicamanó írta...

Bianka, én is most készítettem először, mert azt hittem, hogy ez nekem úgyse sikerülhet, de csak ajánlani tudom, mert nagyon finom.